· 

Behaal Je Doelen Door Ze Precies Zo Te Formuleren

New year, new me. Right Journal?

De buikspier workouts vliegen je om de oren en het lijkt alweer een jaar geleden sinds je laatste oliebol. Lekker bezig! En ja, ook op de sportschool merk ik het: nieuwe leden melden zich in bosjes aan en de bestaande leden lijken uit hun winterslaap te zijn ontwaakt. Ik kan écht genieten van die frisse motivatie en krijg zelf ook zin om mijn doelen te bereiken. Maar eh, ook ik heb in het verleden al vaker vergelijkbare pogingen gedaan. Hoe zorg je nou dat die goede voornemens dit keer wel blijven plakken? Simpel, door ze om te toveren in concrete afspraken met jezelf.

Een doel is een punt op de horizon

Ik ben zelf gek op goede voornemens. Ieder jaar heb ik ze weer, en ieder jaar lijken ze een beetje op de vorige. Vaak is het iets in de richting van 'Ik ga gezonder eten' of 'Ik wil meer bewegen'. Prima voornemens an sich, maar toch best vaag. En daarom betrap ik mezelf er tijdens de loop van het jaar op dat ik mijn doelen steeds moet herformuleren. De oplossing? Concrete afspraken maken en deze blijven herhalen. Een doel is namelijk slechts een punt op de horizon. Fitter worden of vet verliezen is simpelweg niet iets wat overnight gebeurd. Lastig dus om jezelf hier dag in dag uit voor accountable te houden.

Stel: je wil lekkerder in je vel zitten (= doel). Dat is nog een beetje breed, want hoe wil je dit precies bereiken? Misschien door gezonder te eten, maar wat houdt dat precies in? Als je geen concrete stappen formuleert, is het moeilijk na te gaan of je voldoende werkt aan je doel. Als je bijvoorbeeld één wortel op een dag meer eet, is dat dan voldoende? Dat weet je eigenlijk alleen als je van te voren duidelijke afspraken met jezelf maakt.

Maak concrete afspraken met jezelf

Een afspraak kan bijvoorbeeld zijn: ik zal elke dag minimaal 200 gram groenten opscheppen tijdens het avondeten om uiteindelijk lekkerder in mijn vel te zitten. Dit is concreet, duidelijk en meetbaar. Je weet precies of je het hebt behaald. Na een paar weken kun je gaan evalueren: heb je de afspraak voldoende nageleefd? Zo ja, hebben ze bijgedragen aan het behalen van je doel of moet je toch iets aanpassen? Zo nee, welke meer realistische afspraak kun je met jezelf maken?

Zelf aan de slag!

Dus, hoe formuleer je zo'n afspraak met jezelf? Vul de volgende zin aan:

 

Ik zal [hoe vaak] [wat] om uiteindelijk [doel]

 

Bijvoorbeeld:

  • Ik zal elke dag een rondje lopen van tenminste 5 km om uiteindelijk een betere conditie op te bouwen.
  • Ik zal drie keer per week naar de sportschool gaan om uiteindelijk meer spieren te ontwikkelen.

Natuurlijk kun je meerdere afspraken maken om één doel te bereiken. Je kunt ook meerdere doelen formuleren. Maar de truc is om het, vooral op het begin, zo simpel mogelijk te houden. Gaat de ene afspraak goed, dan pak je er nog één bij. Wordt dat toch iets te veel op je bordje, dan ga je weer terug naar de eerste.

 

 

Enne, mijn afspraken dan?

  1. Ik zal vijf dagen per week naar de sportschool gaan om uiteindelijk meer spieren te ontwikkelen en mijn vetpercentage omlaag te brengen.
  2. Ik zal zes dagen per week mijn eetschema volgen om uiteindelijk lekkerder in mijn vel te zitten.
  3. Ik zal elke dag beginnen met twee glazen water en drink gedurende de dag voldoende om uiteindelijk beter voor mijn huid en andere organen te zorgen.

Laten we dit nieuwe jaar geweldig maken. See you next time Journal!

Reactie schrijven

Commentaren: 0