· 

5 Manieren Om Je Metabolisme Een Boost Te Geven

Misschien heb je wel eens gehoord van de term 'metabolisme', maar misschien ook helemaal niet. Metabolisme is een verzameling van biochemische processen in het lichaam, die - simpel gezegd - energie verbruiken om het lichaam in stand te houden. Hoe sneller je metabolisme, hoe meer energie je verbrandt. En aangezien energie gelijkstaat aan calorieën, zorgt een hoger metabolisme dus voor meer verbranding van calorieën. Je metabolisme is onder andere afhankelijk van je hormonen, je voeding en je activiteitsniveau. Hoewel een gedeelte genetisch wordt bepaald, heb je hier dus ook zeker invloed op. Benieuwd naar 5 manieren om je metabolisme een boost te geven? Ik deel ze met je.

1. Laten we beginnen met een workout

Natúúrlijk weet je dat je door te sporten meer vet verbrandt. Maar eh, welke sport moet je precies beoefenen om dit zo efficient mogelijk aan te pakken?

 

Persoonlijk raadt ik mensen die vet willen verliezen aan om een combinatie te doen van cardio (denk aan hardlopen en fietsen, maar ook de meeste groepslessen zoals Zumba) en krachttraining. Tijdens cardio kun je zeer veel calorieën verbranden, wat op korte termijn flink bij kan dragen aan vetverlies. Om je vetverbranding op langere termijn aan het werk te zetten, is het daarnaast goed om spierversterkende oefeningen te doen. Spieren verbranden namelijk ook calorieën wanneer je niet aan het sporten bent. Idealiter doe je dus een combinatie van cardio- en krachtoefeningen die jij leuk vindt. Je wilt het immers wel vol blijven houden.

2. Voorkom stress, blijft relaxed

Stress voorkomen is zó belangrijk voor het optimaal presteren van je metabolisme. Niet alleen kan fysieke of mentale stress tijdelijk zorgen voor gewichtstoename, bijvoorbeeld omdat je door de stresshormonen extra vocht vasthoudt. Maar stress kan ook zorgen voor gewichtstoename op lange termijn, omdat je minder vet verbrandt wanneer je gestrest bent.

 

Je moet het zo zien: wanneer je je vroeger in een stressvolle situatie zou bevinden, bijvoorbeeld omdat je oog in oog stond met een sabeltandtijger, wil je lichaam er alles aan doen om te overleven. Op zo'n moment gaat je lichaam in fight or flight-modus en verlaagt je metabolisme aanzienlijk. Je lichaam heeft immers alle energie nodig om adequaat te reageren, je metabolisme krijgt dan logischerwijs minder prioriteit.

 

Nu is de kans tegenwoordig niet zo groot dat je op de vlucht moet voor een roofdier, maar je lichaam reageert nog altijd hetzelfde. Ook nu, wanneer je gestrest bent, verbrandt je minder efficiënt vet. En ja, dat geldt ook voor mentale stress. Probeer dit dus zoveel mogelijk te voorkomen en neem voldoende tijd voor jezelf.

3. Naar bed, naar bed

Eén van de beste manier om je lichaam een detox te geven van de dagelijkse stress? Een goede nachtrust. Dit is één van de belangrijkste factoren om je metabolisme op peil te houden. Een langere periode van slecht of te weinig slapen zorgt namelijk voor een verslechterde hormoonbalans. Dit resulteert niet alleen in minder efficiënt verbranden van calorieën, maar je zal ook merken dat je meer eet op een dag. Dubbelop dus!

 

Probeer te voorkomen dat je vlak voor het slapen nog op je mobiel zit of naar een scherm kijkt, om zo de aanmaak van het slaaphormoon melatonine te bevorderen. Zorg er ook voor dat je een duidelijk ritme aanhoudt, zodat je lichaam weet wanneer het tijd is om te slapen en wakker te worden.

4. Zet je verwarming lager

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: extra vet verbranden alleen door je huis wat kouder te maken. Maar toch is écht zo. Hoe? Dat heeft te maken met je witte en bruine vet.

 

Kortgezegd heb je twee soorten vet, namelijk wit vet en bruin vet. Het bruine vet is het gezonde vet, vooral baby’s hebben een grote hoeveelheid aan bruin vet. Bruin vet zet energie in je lichaam om in warmte, zodat je op temperatuur blijft. Hoe meer (actief) bruin vet je hebt, hoe hoger de verbranding van energie (= calorieën) zal zijn. Wit vet daarentegen zet de energie niet om, maar slaat deze juist op. Het witte vet is zichtbaar als bijvoorbeeld vetrolletjes, maar bevindt zich ook rond de organen. Dit wordt visceraal vet genoemd. Zelfs wanneer het van de buitenkant niet lijkt alsof je veel vet hebt, kan het viscerale vet zich alsnog onzichtbaar ophopen rond je organen. In een ideale situatie wil je dus zo min mogelijk wit vet hebben.

Maar goed, hoe activeer je dat bruine vet om het witte vet te verbranden? Dit kan door beweging, maar vooral ook door kou. Omdat het bruine vet zo’n belangrijke functie heeft bij het warm houden van je lichaam, kun je deze cellen aan het werk zetten door je in een koude omgeving te bevinden. Ga bijvoorbeeld een rondje lopen in de frisse buitenlucht, zet de verwarming een paar graden lager en douche iets kouder. Easy!

5. Water is het wondermiddel

Water lijkt alles op te lossen. Het is goed voor je huid, helpt tegen een opgeblazen gevoel en draagt bij aan gewichtsverlies. Toch komt het vaak voor dat mensen toch te weinig water drinken. Eerlijk zeggen: kom jij elke dag aan de aanbevolen hoeveelheid van 1,5-2 liter?

 

Vaak dénk je dat je honger hebt, maar heb je eigenlijk gewoon dorst. Door water te drinken kun je dus voorkomen dat je te veel eet. Maar water blijkt ook daadwerkelijk bij te dragen aan het verhogen van je metabolisme. Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat na het drinken van 500ml water, je metabolisme met ongeveer 30% toeneemt voor tenminste 60 minuten. Als dat geen reden is om een glaasje weg te tikken!

Reactie schrijven

Commentaren: 0