· 

Zuivel: Alles Wat Je Moet Weten Om Gezonde Keuzes Te Maken

In de supermarkt vind je een eindeloze hoeveelheid aan producten. Om het nog lastiger te maken kent één productsoort vaak ook nog eens een flink aantal merken en variaties. Kies je magere melk, of is halfvolle beter? Ga je voor een jonge kaas, of biedt oude kaas meer voordelen voor je gezondheid? Enne, welk type brood kies je eigenlijk: extra bruin, of juist met veel zaadjes op de korst? Omdat je soms door de schappen de supermarkt niet meer ziet, geef ik je wat handige handvatten om aan de slag te gaan.

Houd de keuze bij jezelf

Allereerst is het belangrijk om in gedachten te houden dat het per situatie en persoon verschillend is wat nou de beste keuze is. Light producten bevatten minder calorieën en zijn dus prettig voor iemand die af wil vallen, maar bevatten wellicht minder voedzame bestanddelen dan hun vollere broeders. Hetzelfde geldt voor magere producten, die geen of weinig vet bevatten. Vet zorgt voor relatief veel calorieën (9 per gram, ten opzichte van koolhydraten en eiwitten die 4 kcal per gram leveren). Bovendien is het niet goed voor je gezondheid om veel verzadigd vet te eten. Onverzadigde vetten daarentegen zijn hartstikke belangrijk voor je lichaam, ze leveren vitamines en dragen bij aan je hormoonhuishouding.

Melk: goed voor elk?

Volle melk heeft minimaal 3,5% vet, halfvolle melk bevat 1,5-1,8% vet en magere melk bevat maximaal 0,5% vet. Melkvet bestaat over het algemeen vooral uit verzadigde vetten. Hoewel verzadigd vet niet per se ongezond is, kan een teveel aan verzadigde vetten leiden tot een verhoging van het LDL-cholesterolgehalte. Dit type cholesterol is niet goed voor de bloedvaten en kan resulteren in hart- en vaatziekten. Aan de andere kant bevat volle melk wel weer meer vitamine A dan magere melk, deze vitamine zit namelijk in het vet dat verloren gaat tijdens bewerking. Een goede middenweg kan dus halfvolle melk zijn.

 

Dierlijke of plantaardige melk

Dierlijke melk is bijvoorbeeld koemelk, maar ook geiten- of schapenmelk. Plantaardige melksoorten zijn havermelk, amandelmelk, rijstmelk, sojamelk en kokosmelk. Over het algemeen bevatten de plantaardige melksoorten minder calorieën dan dierlijke melk, en vooral ongezoete amandelmelk is erg laag in calorieën (13 kcal/100 ml, ten opzichte van 40 kcal/100 ml in magere koemelk). Kokosmelk is de enige plantaardige melk die juist relatief calorierijk is (200 kcal/100 ml). Hoewel de plantaardige melksoorten minder calorieën leveren, leveren ze over het algemeen ook minder eiwitten.

 

Sojamelk

Qua eiwitten en calorieën heeft sojamelk de meeste overeenkomsten met koemelk. Echter, soja komt al zeer veel voor in ons voedingspatroon. Soja is namelijk een relatief goedkope grondstof en wordt in veel voedingsmiddelen verwerkt. Zeker mensen die veel vleesvervangers met soja eten krijgen hier veel van binnen.

 

De wetenschap is er nog niet helemaal uit wat soja voor effect heeft op bijvoorbeeld onze hormonen. Soja bevat namelijk fyto-oestrogeen, wat lijkt op ons eigen oestrogeen en dezelfde werking op het lichaam heeft. Een teveel hiervan kan tot een verstoorde hormoonbalans leiden, er zijn zelfs onderzoeken waarin een connectie wordt gemaakt met onvruchtbaarheid bij mannen. Natuurlijk kan een beetje sojamelk op z'n tijd geen kwaad, maar als je al veel soja-producten eet is het aan te bevelen voor een ander type melk te kiezen.

 

Kwark, Yoghurt of Skyr?

Gaat jouw voorkeur uit naar een bakje kwark, of start je de dag liever met yoghurt? Enne, hoe zit het eigenlijk met skyr, een soort magere kwark die steeds meer bekender wordt op de Nederlandse markt? Alledrie kennen ze andere voordelen. Kwark en skyr zijn beide hoog in eiwitten (7 gr eiwit/100 gram kwark, 11 gr eiwit/100 gram skyr) en bevatten veel vitaminen. Hoe minder vet de kwark is hoe minder vitamine A deze bevat.

 

Yoghurt is met bacteriën gefermenteerde melk. Deze bacteriën hebben als voordeel dat ze (in beperkte mate) zorgen voor een goede darmgezondheid. Skyr wordt op dezelfde manier gemaakt als yoghurt, het grootste verschil is dat er later nog stremsel ('skyr') wordt toegevoegd waardoor deze een andere substantie krijgt. Door de combinatie van een hoog eiwitgehalte én de aanwezige bacteriën in skyr heeft deze mijn persoonlijke voorkeur, maar gewone kwark en yoghurt zijn natuurlijk ook hartstikke prima!

Say Cheese

Je kunt kaas op verschillende manieren indelen, bijvoorbeeld naar rijpheid of naar vetgehalte. Maar, wat is nou de beste keuze? Omdat kaas van melk gemaakt wordt, is ook de vet in kaas vooral verzadigd. Een beetje verzadigd vet is prima, maar als je fervent kaas-eter bent kun je wellicht beter voor de minder vette kaassoorten kiezen.

 

Oude kaas of jonge kaas

Oude kazen bevatten over het algemeen meer vet, maar ook jonge kazen kunnen rijk in vetten zijn. Een jong belegen 48+ kaas bevat bijvoorbeeld 30 gram vet per 100 gram kaas. Dit terwijl een 20+ kaas slechts 12 gram vet per 100 gram bevat. Kijk daarom niet naar de term 'jong', maar let vooral op het getal dat op het etiket staat. 10+, 20+ of 30+ kazen zijn de meest verstandige keuze, net als hüttenkäse, mozzarella en verse geitenkaas.

Reactie schrijven

Commentaren: 0